Účinnost potravinových doplňků pro snížení nadváhy, jichž je na trhu velké množství, je velmi pochybná. Upozornili na to vědci účastnící se mezinárodního kongresu o obezitě, který se koná ve Stockholmu.
Dvě studie, které byly na kongresu představeny, ukázaly neúčinnost potravinových doplňků. "Jsou potravinové doplňky slibující snížení váhy působením různých mechanismů. Trh je obrovský, ale na rozdíl od předepisovaných léků nebyla jejich účinnost prokázána," vysvětlil Thomas Ellrott, ředitel Institutu pro výživu a psychologii na Lékařské univerzitě v německém Göttingenu. Jeho výzkum ukázal, že z devíti zkoumaných potravinových doplňků, které nabízely devět různých způsobů, jak shodit nadbytečné kilogramy, nebyl ani jediný účinnější než placebo. "Lidé si myslí, že tyto doplňky stravy jsou rychlým prostředkem ke zhubnutí a jsou ochotni za ně dát celé jmění, ale vystavují se nebezpečí, že budou zklamáni a deprimováni," říká Igho Onakpoya z Exeterské univerzity ve Velké Británii.
Pro skutečnou účinnost je lépe využít léky na předpis. Ty však zase mohou mít různé vedlejší účinky. Molekula, která brání tomu, aby měl člověk hlad tím, že blokuje kanabinoidní receptory CB1, byla schválena všemi kontrolními úřady. Musela však být stažena z trhu, protože její dlouhodobé užívání ukázalo, že může vyvolávat deprese. Další léky, které jsou na lékařský předpis, mají prokázané a uznávané účinky, avšak pacient zhubne za rok nejvýše o osm či devět kilogramů. Ani tyto léky však nejsou z psychologického hlediska bez rizika pro zdraví.
|