Dnes je čtvrtek, 17.05.2012, svátek má Aneta ...pošlete pohled
Menu
Hlavní stránka
Zdraví
Krása
Styl
Domov
Srdíčko
Muži
Společnost
Kultura
Cestování
Zajímavosti
Vaření
S úsměvem
Pohledy
Kavárna
Hubnutí
Diety
Linie
Tipy na hubnutí
Centra hubnutí
iShopy
Internetové obchody
Nákupy
Nejčtenější články
Nejčtenějším článkem dnes je:

Letní kolekce sandálek CCC Boty
Reklama
Login
Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód:
Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod.
Tag Cloud
  zajímavosti     pohledy     styl     kultura     ženy     srdíčko     krása     clubzena.cz     domov     muži     cestování     vaření     pro     club     kabelky     společnost     magazín     dieta     žena     zdraví     recepty  
Vyhledávání

Konzumace kávy zlepšuje paměť a snižuje riziko mozkové mrtvice



Rubrika: Zdraví

kava zdraviKáva je jedním z nejoblíbenějších nápojů a není generace, která by tento černý zázrak bohatý na antioxidanty a další tělu prospěšné látky, neochutnala. I když ve vyšším věku mají lidé z kávy většinou obavy, ukazuje se, že její konzumace má pozitivní vliv na lidské zdraví a to zejména v prevenci některých onemocnění. 
Vědci a lékaři upozorňují, že se účinky konzumace kávy u každého projevují zcela individuálně. Při posuzování otázek prospěšnosti či škodlivosti kávy by tak mělo být vždy zohledněno více důležitých faktorů, jako je například zdravotní stav konzumenta, množství denně vypitých šálků či druh kávy, ze které se nápoj připravuje.




Docent MUDr. Pavel Kohout, odborný garant Institutu kávy, jako zdraví prospěšné množství označuje množství 3-5 šálků kávy během dne, tzn. celkový obsah nepřesahující 300 mg kofeinu.

Jako jeden z důsledků stáří a změn v organismu je i ztráta pocitu žízně. Tento signál je velmi důležitý, protože jím organismus ohlašuje mírnou dehydrataci a nutnost doplnění tekutiny. Většinou se senioři přiklánějí ke konzumaci chuťově výraznějších nápojů. Pochopitelně si neodřeknou ani svůj oblíbený šálek kávy, zvláště dopoledne.

Káva chrání mozkové cévy
V letošním roce byly publikovány výsledky studie (Larson, Orsini), která zkoumala vliv konzumace kávy na četnost cévní mozkové příhody (mozkové mrtvice) v letech 1996 – 2010. U téměř 500 000 účastníků a více než 10 000 případů mozkové příhody tak bylo zjištěno, že u konzumentů kávy je v průměru o 15 % menší riziko vzniku mozkové příhody než u těch, kdo kávu nepijí. V případě, kdy konzumace dosahovala 2 šálků denně, bylo riziko sníženo o 14 %, při vyšší konzumaci 3-4 šálků pak o 17 %.

Káva pomáhá paměti
Ve vyšším věku je ohrožena nejen paměť, ale i další myšlenkové procesy, které jsou souborně označovány jako kognitivní funkce. Ty nám umožňují rozpoznávat, pamatovat si, učit se a přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám prostředí. Jde např. o paměť, pozornost, koncentraci, rychlost myšlení, porozumění informacím a řečové funkce. Nejnovější prospektivní studie L. Araba realizovaná se 4 000 účastníky starších 65 let ukázala, že u žen klesají tyto mozkové funkce méně, pijí-li pravidelně kávu nebo čaj.

Kávou lze předcházet i Alzheimerově chorobě i cukrovce
Počet lidí trpících různými formami stařecké demence nebo Alzheimerovou chorobou ve světě roste a v následujících dvaceti letech se má zdvojnásobit. Podle britských vědců z King´s College jich bude příští rok přes 35 milionů, v roce 2030 už 65,7 milionů a o dalších dvacet let později až 115,4 milionů. Experti z Floridy tak částečně objasnili dřívější pozorování, že se u pijáků kávy tato vážná degenerativní nemoc vyskytuje méně často než u lidí, kteří kávu nepijí. Nová studie nepopírá ani dřívější výsledky výzkumu, podle nichž je za tuto ochranu zodpovědný kofein samotný, jelikož snižuje produkci bílkoviny zvané beta-amyloid. V kávě je přítomná látka, která ve spolupráci s kofeinem zvyšuje tvorbu růstového faktoru bránícího rozvoji Alzheimerovy nemoci a zlepšuje paměť.

Ve vyšším věku se také velmi často objevuje diabetes mellitus II. typu. Probíhající výzkumy vztahu mezi pitím kávy a vznikem diabetu ale již dnes prokazují pozitivní výsledky. Dokazuje to například americká studie, která hodnotila riziko vzniku diabetu II. typu v souvislosti s konzumací kávy a slazených nápojů. Muži i ženy pijící více než 4 šálky kávy denně měli riziko vzniku diabetu II. typu o 67 % nižší než jejich vrstevníci, kteří kávu nepili. Navíc práce Turatiho z roku 2011 (metaanalýza studií u více než 10 000 pacientů), potvrdila, že neexistuje souvislost mezi konzumací kávy a rakovinou slinivky a to dokonce ani u silných pijáků kávy, vyjma případů, kdy tito konzumenti zároveň silně kouřili.

 
Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek emailem

Reklama


© 2009 www.clubzena.cz - magazín pro ženy

Koberce :: Keramika :: PC Plus CZ
Magic SEO URL - Optimalizace pro vyhledávače
Poznejte další produkty Magic SEO URL
osCommerce SEO | ZenCart SEO | CRE Loaded SEO | phpBB SEO | phpBB3 SEO