Podle amerických vědců jsou ženy, které pijí dva a více šálků kávy denně, méně náchylné k depresím. Zatím není jasné, proč by káva měla takhle účinkovat. Odborníci předpokládají, že za vším je kofein, který možná účinkuje na mozek, protože káva bez kofeinu podobný účinek nemá.
Studie Harvardovy zdravotní školy sledovala více než 50.000 amerických zdravotních sester po dobu deseti let. Ze sledovaných žen se deprese objevila u zhruba 2600. Z nich větší počet kávu nepil vůbec nebo jen minimálně.
Vědci zjistili, že v porovnání s ženami, které pily jeden šálek a méně kávy týdně, měly ty, které vypily dva nebo tři šálky denně o 15 procent nižší riziko deprese. A u těch, které pily čtyři a více šálků kávy denně, bylo riziko nižší než 20 procent. Podle vědců jejich zjištění potvrzuje předchozí studie, které zjistily například nižší počet sebevražd mezi konzumenty kávy. Příčinou je podle nich kofein, o němž je známo, že vyvolává pocity spokojenosti a dodává energii. Doporučená dávka kofeinu, kterou by člověk měl konzumovat, není stanovena. Těhotným ženám se nedoporučuje překračovat 200 miligramů denně. Šálek instantní kávy průměrně obsahuje kolem 100 mg kofeinu, šálek překapávané kávy 140 mg, šálek čaje 75 mg, plechovka coca-coly 40 mg a padesátigramová tabulka mléčné čokolády obsahuje asi 25 mg kofeinu.
|